Hjemmekontor & effektivitet: 6 solide eksperttips som funker

Et virus fra Wuhan i Kina satt arbeidshverdagen opp-ned for mange av oss. En av kravene fra myndighetene var at mange nordmenn skulle jobbe hjemmefra hvis det lot seg gjøre. Ordet «hjemmekontor» snek seg inn i vokabularet vårt på 1-2-3.

Men èn ting er å jobbe hjemmefra. En helt annen ting er å vær effektiv på hjemmekontor.

Selv brukte jeg de første seks månedene av pandemien på å jobbe veldig ineffektivt hjemme. Jeg lagde sikkert 5 kaffekopper om dagen. Reiste meg fra pulten for å hvileløst gå rundt i leiligheten. Minst 50 ganger i løpet av dagen grep jeg etter mobilen og scrollet gjennom VG og Instagram.

Problemet er jo at arbeidsmengden ikke minker. Dessverre måtte jeg flere ganger sitter til langt ut på kvelden for å få ferdiggjort arbeidsoppgavene mine.

Derfor begynte jeg å gjøre undersøkelser på hvordan jeg kunne jobbe mer effektivt hjemmefra. Og jeg har funnet noen ikke-åpenbare «hacks» som med nær 100 % sannsynlighet gjør deg bedre rustet til å jobbe bedre fra egen bolig.

I denne artikkelen skal jeg lære bort all den kunnskapen jeg har om emnet.

#1: Sett opp møtet «Gå tur» i kalenderen din

Hvis det er noe som har hjulpet meg enormt, så er det å få litt frisk luft i løpet av dagen.

Gjerne rundt klokken 12.

Hvis du ikke kommer deg ut i løpet av en helt dag, så føler du deg helt forferdelig når arbeidsdagen avsluttes 16:00. Den lille friske luften du tidligere fikk da du dro til jobb er plutselig forsvunnet. Nå går du rett fra senga, inn på kjøkkenet – og deretter setter du deg foran PC-en. Ikke sunt.

Forskning.no viser til at selv korte spaserturer vil hjelpe hjernen din med å fungere bedre.

Ultimativt vil det også gjøre deg mer effektiv på hjemmekontor.

#2: Anskaffelse av kontormølle

Hvis du har scrollet deg gjennom nettavis-utgaven av VG, så har du garantert fått med deg reklame som sier:

«Denne gåmøllen hjelper deg med å gå ned i vekt samtidig som du jobber!»

…og allerede der ble jeg rimelig skeptisk.

Men så fikk jeg prøve en slik kontormølle da jeg jobbet i et kontorlokale på Ryen i Oslo. Og jeg ble frelst fra første sekund.

Deretter gikk jeg til anskaffelse av en Walkingpad R2 Pro – og har aldri sett meg tilbake. Når du først har fått smaken av å kombinere kjapp gange og oppdatering av Excel-dokumenter…så ønsker du å jobbe på denne måten resten av livet. Det er helt genialt.

Modellen jeg kjøpte bestilte jeg rett fra nettbutikken Mystuff.no. Den varianten jeg brukte oppe på Ryen heter Bwell, men er ikke i nærheten av like myk. Etter å ha gjort rimelig grundige undersøkelser, så er Mystuff den nettbutikken som de fleste nordmenn handler kontormøller fra.

Bilder: vår egen Walkingpad

Her er et bilde jeg har tatt av min egen Walkingpad R2 Pro. Vanligvis setter jeg den under en «heve/senke»-pult, men akkurat da bildene ble tatt brukte vi litt tid på å sette den opp:



#3: Sett på en alarm på mobilen din som ringer når arbeidsdagen er over

Som jeg nevnte i innledningen, så er det ikke sjelden at jeg ender opp med å jobbe veldig sent. Denne teorien om at vi jobber mer overtid på hjemmekontor støttes av denne artikkelen fra kode24.no. Her står det at hver fjerde dataprogrammerer (altså 25 %) jobber mer overtid på hjemmekontor.

Når man hører et «pling» rundt klokken 4, så er man ferdig for dagen.

Skru av PC-en og lag middag.

#4: Legg mobilen på andre siden av rommet

Det høres kanskje litt spesielt ut, men det er et uhyre effektivt virkemiddel.

Hvis du har mobiltelefonen din liggende ved siden av PC-en din, så er det stor sannsynlighet for at du griper etter den «hele tiden». En undersøkelse VG gjorde i 2018 viste at 56 % av alle nordmenn er mobilavhengige.

Og det er den mobilavhengigheten som gjør deg mindre effektiv når du jobber.

Tips for å unngå unødvendig bruk av mobil på hjemmekontor

Er du avhengig av mobiltelefonen for å utføre arbeidet ditt, så stiller ting ser annerledes. Men de fleste har alt av nødvendige arbeidsprogrammer på PC-en. Her er en liste over fire regler jeg lagde for meg selv:

  • Under arbeidstiden, så skal mobiltelefonen ligge minst 10 meter unna meg.
  • Skjermen på mobilen skal peke nedover. På den måten er jeg ikke fristet til å løpe bort og se på en melding eller Snap når jeg mottar de.
  • Mobilen skal være på lydløs.
  • Med jevne mellomrom – og spesielt under lunsjpausen – så kan man sitte og scrolle på mobilen så mye man vil.

#5: Skriv ned en liste over dagens gjøremål

Penn/blyant og papir.

Gjør ting på gamlemåten.

Skriv ned en liste over de gjøermålene du har for dagen. Og deretter gjør du dem.

Kryss gjerne av listen så fort ting har blitt gjort. Hvis du begynner arbeidsdagen uten en slik liste vil du være i fare for å enten:

  • Jobbe helt til hodet ditt koker fullstendig.
  • Eller være uhyre ineffektiv og aldri vite hvilke prosjekter du skal begynne å jobbe med.

#6: Maks tre kopper kaffe om dagen

En klassisk feil er å helle i seg kopp etter kopp etter kopp med kaffe og annen koffeinholdig drikke.

Man gjør dette i håp om at hjernen skal fungere bedre.

Problemet er at hjernen fungerer uhyre dårlig etter fem kopper kaffe.

Hold deg til et maks-antall kaffekopper daglig.

Legg igjen en kommentar