Om oss

Boligmag – Hvordan nettsiden tjener penger

Boligmag er en av markedets største forbrukermagasiner for redaksjonell omtale av produkter. Våre artikler inneholder en kombinasjon av produktomtaler og rene informasjonsartikler. Men det er «best i test»-listene våre som har fått mest oppmerksomhet.

Nettsiden er fullstendig finansiert gjennom reklamelenker. Vi ønsker ikke å fylle opp nettsidene våre med store, stygge bannere som hemmer brukeropplevelsen på Boligmag. Derfor benytter vi oss av reklamelenker. Disse er som regel affiliate-lenker (hvor vi får betalt en provisjon av produktet som blir kjøpt på nettbutikker vi har samarbeid med). Den andre er såkalte CPC-lenker, hvor vi får betalt per klikk.

Vi i Boligmag står for åpenhet. Det er viktig at du som kunde forstår forretningsmodellen vår. Samtidig vil vi påpeke at vi aldri tar betalt for reklame. Mange av våre artikler er såkalte «best i test»-artikler, hvor produkter rangeres mellom 1 og 10. Annonsører vil ikke kunne ha noen redaksjonell påvirkning på våre bedømmelser. Slikt har vi aldri drevet med, og det kommer vi aldri til å drive med.

Samtlige produkter rangeres basert på hva vi medlemmene i Boligmag-redaksjonen synes om produktet.

Hvem eier Boligmag.no?

Boligmag.no er på nåværende tidspunkt en del av porteføljen til Affiliate Igesund. Vi er et stort selskap innenfor digitale medier – og har hovedkontoret vårt i Oslo.

Affiliate Igesund med Amund Igesund
Hølandsgata 1a,
0655 Oslo,
Organisasjonsnummer: 925 214 116
hei@boligmag.no

Vår visjon er tydelig.

«Boligmag skal være Norges beste informasjonsportal for norske boligeiere».

Visjonen er ambisiøs, men samtidig må vi innrømme at vi er godt på vei. Vi skriver innhold som engasjerer. Dette har ført til at tusenvis av nordmenn velger Boligmag når de skal finne nye varer (eller tjenester) til sin bolig.

Det er viktig for oss at vi favner bredt. Alle skal finne de riktige produktene basert på sine individuelle behov. Dette er noe vi i stor grad har lykkes med.

Vi ser at flere av våre konkurrenter lenker til nettsider som omhandler kredittkort, pengespill og forbrukslån. Den type virksomhet holder vi langt unna Boligmag.no. Dette skal være en trygg portal med presis informasjon om varer som kan bli kjøpt i «vanlige» nettbutikker.

Hvem var tidligere eier av Boligmag?

Nettsiden ble startet opp i 2020, og har vokst i rekordfart. Vi har tusenvis av besøkende hver måned som finner inspirasjon og nye, spennende interiørartikler. Magasinet ble opprinnelig startet av tre studenter i Oslo som hadde et håp om å lage det beste boligmagasinet i Norge.

Det klarte de. Og derfor er vi, Affiliate Igesund, utrolig stolte av å kunne videreføre prosjektet.

Annonsører, redaksjonelle retningslinjer og forbrukertester

Det er en rekke spørsmål som knytter seg til driften av en nettportal som Boligmag. Mange ønsker seg full åpenhet om hvordan vi velger ut produktene vi anbefaler.

Dette, og mye annet, skal vi svare på i de kommende avsnittene.

Hvordan rangeres produktene hos Boligmag?

De aller fleste artiklene på Boligmag er utformet som en «best i test»-liste. Det vil si at vi rangerer produkter fra 1-10 på en rekke ulike parametere. Basert på vår totalvurdering, vil enkelte produkter rangeres høyt. Andre produkter vil rangeres lavt.

Når det kommer til testmetode, så utfører vi en del ulik praksis. Ofte blir vi tilsendt produktene fra ulike bedrifter og tester dem selv. Andre ganger innhenter vi tredjeparts-informasjon fra ulike kilder. Denne informasjonen vil blant annet bygge på:

  • Testresultater hos andre (og seriøse) nettmagasiner.
  • Kundeanmeldelser fra tidligere kunder.
  • Spesifikasjoner på produktet – som alltid er oppgitt i nettbutikken.
  • Priser på varen.

Det er verdt å merke seg at vi ikke har budsjett til å kjøpe inn alle produktene i våre tester. Det koster ganske mye å kjøpe inn 10 stekepanner. Derfor er vi ofte nødt til å hente inn ekstern informasjon fra andre kilder.

Vi vil utelukkende omtale produkter som er i sortimentet til våre samarbeids-nettbutikker. Men vi har opparbeidet oss såpass gode annonseavtaler, at det knapt finnes noen butikk i Norge vi ikke samarbeider med.

Når vi utfører research til artiklene våre, så har vi alltid en fast smørbrødliste å gå etter. For at vi skal sikre oss kvalitets-journalistikk, benytter vi oss av følgende parametere:

  • Egen test av produktet (som vi aller helst utfører).
  • Kundeanmeldelser fra kunder i både inn- og utland.
  • Resultat fra ekte tester fra andre magasiner eller papiraviser.
  • Produktinformasjon og funksjoner som omtalt hos den aktuelle nettbutikken.
  • Om produsenten har et godt eller dårlig omdømme (som vi sjekker hos Bytt, Trustpilot, m.m.).
  • Samtaler med eksperter innenfor området (for eksempel snakket vi med en spansk kokk da vi testet paellapanner).
  • Hvorvidt vi mener at varen har høy kvalitet sett opp mot prisen.

Alle innholds- og testproduksjon forekommer i Norge. Vi har alltid fokus på kvalitet – og vil aldri outsource teamet vårt til lavkostland. Derimot ser vi at veldig mange av våre konkurrenter velger slike enkle (og billige) løsninger. Resultatet blir deretter.

All omtale av produktene er basert på nøye utvalgt data og testmetoder vi har utviklet i årevis. Til tross for at vi ivaretar strenge redaksjonelle retningslinjer, vil noen artikler bære preg av subjektivitet. Som regel skjer dette i tilfeller hvor man anbefaler produkter basert på hvordan de ser ut, smaker eller lukter. I så fall vil det ikke være mulig å opprettholde kvaliteten på artikkelen uten å legge inn en smule subjektiv nyanse.

Totalt sett kan vi si at Boligmag fungerer som en portal hvor alle anmeldelser blir samlet i ett. Det vil si at vi henter inn all tilgjengelig informasjon fra ulike verifiserbare kilder. Deretter gir vi norske forbrukere det beste grunnlaget til å ta riktig beslutning når de skal handle på nett.

Hvilke eksterne testere tar vi med i beslutningen?

Når vi rangerer ulike produkter vil det alltid være smart å høre på andre som har testet produktet fysisk. Vi henter alltid inn verifiserbar informasjon fra andre testmagasiner. Her er en liste over den type kilder vi ofte bruker i denne sammenhengen:

  • Testresultater fra norske og internasjonale aviser som VG, Washington Post, The Telegraph og Aftenposten.
  • Råd fra eksperter som er ansatt i nisje-magasiner med en spesiell kompetanse. Dette kan være PCmag, GoodHouseKeeping, VeryWell Family, TechGearLab, osv.
  • Gode Youtubere som tester og omtaler produktene. Veldig ofte prøver vi å sette inn Youtube-videoene i våre artikler. På den måten kan du sjekke kilden direkte.
  • Forbrukerråd fra den norske regjeringen. Hvis vi omtaler produkter som kan ha en påvirkning på helsen i en eller annen variant, så vil vi alltid sjekke om Forbrukerrådet har omtalt produktet/produktene.

Vi i Boligmag er veldig nøye med å klassifisere gode og dårlige kilder. Det er ikke alltid lett å vite om en person på Youtube har blitt betalt for positiv omtale av et produkt. Derfor vil vi først og fremst innhente informasjon fra større nettaviser og Forbrukerrådet.

Deretter vil vi kunne se om vi får bekreftet informasjonen gjennom andre uavhengige tester.

Boligmags forskningsteam er alltid på jakt etter de produktene som blir best omtalt. Dette kan føre til at vi ikke velger ut produkter med lav score/dårlig omtale hos andre. Våre testartikler vil derfor ikke nødvendigvis gjenspeile alle produktene i en kategori.

Tidligere kundeanmeldelser – hvordan spiller de inn?

Hva vi i Boligmag mener om et produkt er èn ting. Men hva mange tidligere kunder sier, er noe helt annet. Derfor vektlegger vi i stor grad kundeanmeldelser som blir gitt på portaler som Bytt og Trustpilot.

For å få en ordentlig analyse av produktet, er vi nesten alltid nødt til å finne ut hva tidligere kunder mener om produktet. Opplysninger fra tidligere kunder blir også veldig ofte omtalt til i vår tester.

Vi gjør oppmerksom på at vi kjenner til problematikk rundt kunders habilitet. Ofte har kunder blitt bedt om å gi en positiv anmeldelse av produktet eller tjenesten de har kjøpt. Vi ønsker i stor grad å eliminere innhenting av data fra falske kundeanmeldelser. Derfor bygger vi primært vår research på større plattformen som Google, Pricerunner, Bytt, Trustpilot og en håndfull andre.

Dog er vi ikke immune mot å bli påvirket av falske kundeanmeldelser. Det finnes en mulighet for at våre redaksjonelle avgjørelser kan ha blitt påvirket gjennom at mennesker har skrevet i positive ordelag om produkter de opprinnelig ikke var fornøyd med.

Noen ganger hender det at vi tester produkter vi ikke er fornøyde med. Produktene vil fortsatt bli omtalt i vår test. Men når vi primært skriver «best i test»-artikler, finnes det ikke alltid rom til å teste hundrevis av ulike produkter. Derfor pleier vi som regel bare å omtale de 10 beste i en produktkategori. Og nettopp derfor vil du primært se positiv anmeldelse av produktene vi omtaler.

Hvem velger ut hvilke produkter vi skal omtale?

Vårt dedikerte team består på nåværende tidspunkt av:

  • Èn hovedansvarlig, som både godkjenner og til slutt publiserer artiklene.
  • Tre skribenter som tester produkter, skriver artiklene og gjør grundige undersøkelser.

….og for ordens skyld: ingen av skribentene ønsket deres ekte bilde med på nettsiden. De ble lovet anonymitet. Derfor lagde vi noen flotte bilder til dem – samtidig som vi «beskyttet deres identitet»!

Amund Igesund

Daglig leder

  • Eier og hovedansvarlig for det redaksjonelle innholdet på Boligmag.
  • Kvalitetssikrer alt innholdet som blir lagt ut.
  • Mer enn 15 års erfaring med digital markedsføring – og over 5 års erfaring som boligeier.

Anders Johansen

Content analyst og innholdsprodusent

  • Var med på å starte opp Boligmag i 2020.
  • Har skrevet en rekke artikler om kjøkkenprodukter, hageutstyr og teknologi.
  • Skribent med over 10 års erfaring.
  • Leier et hus på Kløfta med samboer og 2 stk firbente «familiemedlemmer».

Elin Holm

Skribent

  • Ekspert på elektronikk.

Irene Bachstad

Skribent

  • Mor til to vakre barn.
  • Boligmags babyutstyr-ekspert.

Samtlige av oss befinner oss i Norge. På den måten har vi tilgang til norske produkter. Innad i prosessen har alle ansatte hvert sitt ansvarsområde. Amund, som sitter med hovedansvaret for nettsiden, godkjenner og redigerer hver enkelt artikkel.

Selve detektivarbeidet, utvalget og analysen utføres som regel av skribentene. Kvalitetssikringen tar Amund seg av.

Ansvar og reservasjon

Vi, Boligmag og Affiliate Igesund, gjør oppmerksom på at skrivefeil og ulik feilinformasjon kan forekomme på nettsiden. Dette gjelder både generelle fakta, men også spesifikk informasjon om enkelte produkter eller tjenester.

Til tross for at vi bruker timevis på nøye undersøkelser av hver artikkel, så kan det oppstå feil. Du bør derfor klikke deg inn på ulike nettsider for å verifisere den informasjonen du finner hos Boligmag. Har du funnet feil, så vil kommentarfeltet vårt alltid være åpen.

Våre sosiale medier